Översätt

tisdag 12 september 2017

Vi jobbar med året

Denna veckan har vi startat upp ett nytt tema som handlar om året. Med tanke på att vi precis klivit in i september passade det bra att börja arbeta med hösten. Vi ska lära oss om de olika årstiderna och om hur djur och natur anpassar sig efter dem. I detta tema kombinerar vi kunskapskraven i no/so, musik och engelska med SvA.



Vi startade morgonen med att titta på temaplanschen i klassrummet och prata om bilderna. Bilden på den mumsiga glassen tyckte barnen såg bäst ut!
 
 
För att få en inblick i temat inleddes lektionspasset med gemensam högläsning ur boken "Bror Groda och Bror Padda året om". Barnen följde med i boken via bilder på kanonen och lyssnade till läraren som berättade om de två vännerna på hösten.


Efter högläsningen hjälptes klassen åt att komma på 10 höstord. Läraren antecknade orden på tavlan och klassen skapade en gemensam ordlista i programmet Symwriter. Vi skrev ner ord som: höst, blåsigt, kallt och löv. Barnen fick läsa orden en och en. Ordbilderna i Symwriter var ett stort stöd vid läsningen.


Nu blev det dags för att skriva. Barnen har arbetat mycket med ASL i förskoleklass och detta arbete fortsätter i årskurs 1. Målet var att skriva 10 höstord på iPad. Detta skulle göras i par där vi pratade mycket om vad det innebär att kunna samarbeta och för att båda barnen ska vara aktiva fick den ena säga och den andra skriva.




Ibland fick vi hjälpa kompisen genom att peka på ordet.

Samarbete är en viktig del i ASL och i vårt språkutvecklande arbete. Alla gemensamma lektionspass bidrar till språkutveckling och när barnen arbetar i par med ASL märker man tydligt att det händer något med språket. Vi ska fortsätta att träna på samarbete hos ettorna för att samarbeta är definitivt en konst, särskilt om man är liten. Idag fick eleverna nya skrivarkompisar som de ska behålla ett tag till för att känna sig trygga.  


 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar