Idag fortsatte vi vårt arbete i matematiken med målet att kunna koppla ihop rätt antal med rätt symbol.
För att göra målet lite enklare att förstå stod det på tavlan:
MÅL: Jag ska kunna para ihop rätt siffra med rätt antal figurer.
Tillsammans läste vi och diskuterade vad målet betydde. Vi skrev ner alla siffror på tavlan och även namnen på dem. Barnen ljudade fram namnen och vi pedagoger skrev. Oj vad många bokstavsljud de kunde!
På tavlan ritade vi också stjärnor i olika grupper. Varje grupp bestod av olika antal stjärnor. Barnen fick sedan visa vilka stjärnor som tillhörde vilken siffra.
När vi kände oss säkra var det dags att gå igenom uppgiften som vi skulle göra i vår matematikbok.
I vår matematikbok skulle vi klistra in en siffra, med rätt figur och de som ville fick även skriva namnet på siffran. Annars skrev vi pedagoger namnen.
Innan alla startade arbetet på egen hand visade pedagogerna i deras matematikböcker exakt hur man skulle göra.
När alla frågor var ställda satte vi igång i våra egna böcker.
Det var mycket att hålla reda på men tillsammans klarade vi det!
Det blev många samtal kring borden. "Vad kommer efter 5? ",
"9 är mer än 8", "9 och 6 liknar varandra", "På sidan efter 6:an tänker jag klistra 7:an"
Så fort någon behövde hjälp fanns det en kompis i närheten som gärna hjälpte till.
Några av oss tyckte att det var skönare att stå och arbeta. Viktigt att hitta det som är bäst för en!
Barnen i förskoleklassen kan mycket om talen 0-10 redan, det fick vi uppleva även idag!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar