Ett av våra mål med vårt vintertema är att upptäcka vad som händer i naturen under vintern. I det målet har vi ett mindre mål, att barnen ska kunna berätta något om vattnets olika former.
Under veckan har vi börjat arbeta med termometern och hur vi mäter temperaturen inomhus och utomhus (se tidigare inlägg).Vi har pratat om både plusgrader och minusgrader och då har vi helt naturligt kommit in på is.
Därför valde vi att göra ett experiment med vatten och is.
Här kan ni läsa om vad vi gjorde!
Vi delade upp experimentet på 2 dagar.
Första dagen blandade vi vatten med karamellfärg. Blandningen hällde vi i 3 olika ispåsar.
En påse med blått vatten.
En påse med rött vatten.
En påse med gult vatten.
Sen berättade vi att att påsarna skulle läggas i frysen. Efter det fick barnen ställa en hypotes (gissa) om vad som skulle hända med vattnet. Alla visste att vattnet skulle "bli" is. Vi pratade om vi kunde säga det på något annat sätt. Då kom förslagen:
"Vattnet förvandlas till is"
"Vattnet fryser till is"
Bra förslag med rätt begrepp!
När barnen ställde hypotesen ställde vi frågor som de fick tänka och svara på.
" Blir det skillnad om vi lägger ispåsarna i frysen eller om vi lägger dem i kylen?"
"Om det blir någon skillnad, varför blir det så?"
Det blev många intressanta samtal.
Sen dokumenterade barnen experimentet i sina böcker. Flera barn ville skriva lite ord så som vatten, is, ispåsar och fryser. Det fick de gärna göra om de ville!
Andra dagen var det dags att ta ut ispåsarna ur frysen och mycket riktigt hade vattnet frusit till is.
Vi valde att lägga i isbitarna i 6 olika glas.
Glas 1: 1 röd isbit, glas 2: 1 blå isbit, glas 3: 1 gul isbit, glas 4: 1 blå och 1 gul isbit, glas 5: 1 gul isbit och 1 röd isbit, glas 6: 1 röd isbit och 1 blå isbit.
Därefter fick barnen ställa hypoteser igen. Vad kommer nu hända och vilka färger kommer det bli i glasen?
Barnen visste nu att isen kommer smälta till vatten efter våra diskussioner dagen innan. Däremot funderade vi på vad det skulle bli för färg i glas 4, 5 och 6!
Det tog ett tag innan isbitarna började smälta och medan vi väntade dokumenterade vi så länge.
Efter en stund samlades vi igen för att titta vad som hade hänt.
Isen hade börjat smälta. Här blev vattnet rött.
Blått vatten.
Gult vatten.
Den blåa och den gula isbiten blev grönt vatten tillsammans.
Den röda och den gula isbiten blev orange vatten tillsammans.
Den blåa och den röda isbiten blev lila vatten tillsammans.
Barnen i förskoleklassen tycker väldigt mycket om att göra olika experiment och det kommer vi fortsätta med!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar