Barnen fick höra en kort text om en flicka som inte ville ta på sig sin jacka för att solen lyste ute. Men hennes mamma pekade på något blått som visade en fyra och sa:
-Titta här, du ska ha jackan på dig.
Efter att vi hade läst den korta texten började vi prata om vad det var mamma hade pekat på. Barnen hade många bra förslag. Någon sa att det var klockan som var fyra på eftermiddagen och att det då började bli kallt utomhus. En annan sa att det kunde vara almanackan som visade den 4 januari och då är det vinter och kallt ute.
När vi hade pratat om de olika förslagen tog vi fram den här.
Ett helt nytt ord för de flesta, termometer!
Många hade sett en termometer innan och kunde koppla ihop det med när de har haft feber.
Vissa visste att man använder den för att mäta om något är kallt eller varmt. Då kom vi fram till ännu ett nytt ord, temperatur!
Vi pratade och visade hur just den här termometern fungerade.
Barnen fick prata om + och - grader och begreppen kallare än och varmare än.
Under lektionen mätte vi temperaturen i våra klassrum och även temperaturen utomhus.
Vi kommer att mäta temperaturen både inomhus och utomhus varje dag. Barnen kommer att dokumentera i sina lila böcker.
Inomhustemperaturen målade vi med rött och utomhus temperaturen målade vi med blått.
Under veckan kommer vi att jämföra likheter och skillnader i temperaturen.
På eftermiddagen arbetade vi med ASL och de som var färdiga med vinterord och meningar om vintern ville själv skriva lite om dagens lektion om termometern.
Texten klistrades upp på en vante. Vi ser fram emot fler vintervantar :)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar