Översätt

måndag 13 november 2017

Djurparken: första brevet


Förra veckan fick 1A, 1B och 1C varsitt guldkuvert med ett brev i. Brevet var adresserat till oss i årskurs 1 och spänningen var hög när pedagogerna öppnade brevet. I brevet stod det att vi har fått en present. En alldeles egen öde ö! Ön ska eleverna vara med och förvandla till en djurpark. Vi började genast klura på vad en djurpark var för någonting. Vi skapade därför en gemensam tankekarta där vi utgick ifrån barnens förkunskaper.



Som tur var visste våra duktiga ettor redan mycket. De hade ju besökt Skånes djurpark när de gick i förskoleklass!


Eleverna fick en ny, fin temabok som skulle användas i temat som vi kallar för "Djurparken".



Efter att vi samlat våra tankar kring vad en djurpark var för något började vi fundera på vilka djur som skulle finnas i vår djurpark. I brevet stod det att det skulle vara svenska djur och barnen fick rösta på vilket djur de tycker ska finnas med. Dessa djur kommer vi att bekanta oss med på olika sätt lite längre fram i temat. När barnen hade röstat pratade vi om hur vi lättast skulle kunna se vilka djur som fick flest röster, därför skapade vi ett diagram. 



När vi valt vilka djur som skulle finnas med började vi fundera på vem som ska ta hand om djuren. Vilka yrken behövs i vår djurpark? Men vad är ett yrke för något... inte helt lätt...

                                 


                                           


Vi kommer under vecka 46 och 47 att fördjupa oss i två av dessa yrken. Djurskötare och veterinär. Vi kommer att utgå ifrån cirkelmodellen och ta reda på så mycket fakta vi kan, skaffa oss input på olika sätt, samla expertord och skriva ordlistor och meningar för att den 1/12 vara väl förberedda för en bedömning. Då kommer vi att utgå ifrån följande matris:












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar