Förra veckan fick barnen i förskoleklassens alla grupper möta och arbeta med begreppen "lika mycket som", "större än" och "mindre än" under våra matematiklektioner. Denna veckan var det dags för ett nytt begrepp, nämligen "hälften".
Det var ett nytt ord för många men när vi sa ordet halv då var det flera stycken som sa att det är när man delar på något.
Varje dag när vi har fruktstund får barnen en halv frukt. Vi delar en hel banan, ett helt äpple, ett helt päron eller en hel clementin. När vi delar något på hälften så får vi 2 lika stora delar!
Ett av våra mål i veckan var att vi skulle kunna dela talen 2, 4, 6, 8 och 10 på hälften.
Tillsammans hittade vi på räknesagor för att skapa en förståelse för "hälften". Vi använde klossar, plastfrukter, knappar, plastbilar och annat material för att träna på att dela olika tal.
När vi kände oss säkra dokumenterade vi i våra matematikböcker.
Hälften av 4 är 2.
Hälften av 6 är 3.
Hälften av 8 är 4.
När vi startade en lektion fanns de här talen på tavlan.
Vi började med att räkna från 0-20 för att se om det var alla tal mellan 0-20 som stod på tavlan. Det upptäckte vi snabbt att det inte var. Barnen fick berätta vilka tal de kunde se på tavlan.
Denna lektionen skulle barnen samarbeta i par (2 och 2). De skulle välja ett tal på tavlan, plocka upp lika många klossar som talet visade för att sedan dela upp klossarna. Hälften av klossarna skulle läggas på en bricka och hälften skulle läggas på en annan bricka. När alla var färdiga skulle paren redovisa för resten av gruppen.
Samarbetet sattes igång direkt!
Om vi glömde vilka tal vi kunde välja på så tittade vi en extra gång på tavlan.
Här delade vi talen 16 och 10.
När vi hade provat olika tal, valde vi ett som vi ville redovisa för våra kamrater.
Vi delade talet 6 och fick 3 klossar var.
När kamraterna redovisade så lyssnade vi andra noga.
I slutet av lektionen kände sig de flesta barnen sig säkra på "hälften".
Bra jobbat alla barnen i förskoleklass!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar