Översätt

onsdag 1 mars 2017

Större än, mindre än eller lika mycket som?

Ett av våra mål under vårt matematiktema är att barnen ska kunna förstå och använda sig av begreppen "större än", "mindre än" och "lika mycket som"  men också kunna använda symbolerna på enklare tal.

Idag fick barnen lyssna på den korta sagan om krokodilen Glufs Glufs.
Vi förstod snabbt att de var en mycket snäll krokodil men att han alltid var väldigt hungrig. Om han hittade flera högar med mat så öppnande han alltid munnen mot den hög där det fanns flest antal saker.
Men krokodilen Glufs Glufs kunde också göra något som ingen annan krokodil kunde. Han kunde öppna munnen på 2 håll om han upptäckte högar med mat som bestod av lika många saker.
I vår saga var Glufs Glufs sugen på att äta björnar! Precis som björnarna från sagan om Guldlock.
Så här kunde det se ut när han valde vilka björnar han skulle äta:
Skulle han äta 2 björnar eller 1?
Han valde 2 björnar för att
"2 är större än 1".

eller
"1 är mindre än 2".

Men nu då? Här valde Glufs Glufs att öppna munnen på båda sidorna för att
"2 är lika mycket som 2".

Efter att vi hade läst sagan och pratat om vad som hände, provade vi tillsammans på mattan många gånger innan vi kände oss redo för nästa uppgift.
Vi tittade på uppgiften tillsammans och skrev ner några lösningar på tavlan. De som ville använde våra gemensamma lösningar när det var dags att arbeta själv och resten valde att göra egna på sina papper.
Efter att ha arbetat mycket tillsammans på mattan först gick det lätt att lösa uppgiften tyckte någon.


När vi var färdiga tog vi fram vår måltavla för att bedöma hur vi tyckte att det hade gått. 
Barnen är vana vid måltavlan och har blivit riktigt duktiga på att berätta vad de tycker och upplever.
En elev tyckte att hon förstod hur hon skulle använda symbolerna till begreppen därför blev det lätt att göra uppgiften sen.

En annan sa att jag tyckte det var lite svårt och vill gärna att vi tränar mer på detta. Så klokt sagt!
Det kommer vi göra redan imorgon :)











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar