Ett av målen i matematik när man går i förskoleklass är att känna till talen 0-10. Vad betyder då känna till? Jo vi ska lära oss vad talen heter, hur mycket tex 5 är men vi ska också kunna dela upp talen på olika sätt. När vi delar upp dem lär vi känna talen ännu mer!
Förra veckan när vi arbetade med Snövit och de 7 dvärgarna passade vi på att titta lite närmare på talet 7 (sju).
Snövit och de 7 dvärgarna.
Ett av våra mål med lektionerna var att ta reda på hur många olika sätt vi kunde dela upp talet 7 på.
Vi använde ett hus med flera våningar. På varje våning fanns det 2 lägenheter. Alla dvärgar skulle få plats men hur många skulle det bo i varje lägenhet?
Det fanns en regel, ingen våning fick se likadan ut som någon annan våning.
Vi pratade om vad den regeln betydde och sedan började vi att försöka lösa uppgiften tillsammans.
På våning 1 skulle det bo 3 dvärgar i första lägenheten och 4 dvärgar i andra lägenheten.
På en annan våning skulle det bo 1 dvärg i första lägenheten och 6 dvärgar i andra lägenheten.
När vi hade provat på alla sätt vi kunde komma på såg vi att det fanns 8 olika sätt att dela upp talet 7 på (om vi delade det i 2 delar).
Samtidigt som vi arbetade med bilderna på mattan, målade vi i rätt antal dvärgar i varje lägenhet på ett gemensamt hus på tavlan.
När vi var färdiga var det dags för oss att dokumentera på våra egna hus.
Om man behövde hjälp av en kompis var det bara att fråga någon runt sitt bord.
Att kunna få uppgiften förklarad på både arabiska och svenska är toppen, vilket fint samarbete!
Lektionen efter tog vi fram våra hus igen och pratade om vad vi hade gjort lektionen innan och vad vi hade kommit fram till. Nu visste vi att man kunde dela upp talet 7 på 8 olika sätt. Målet med denna lektionen var nu att kunna berätta och skriva på mattespråket hur många dvärgar som bodde på varje våning.
Vi började med våning 1 där det bodde 3 dvärgar i första lägenheten och 4 dvärgar i den andra lägenheten.
Eftersom vi har jobbat med att addera (plus) innan kom vi snabbt på att vi kunde skriva och säga så här:
3+4=7
Tre adderat med fyra är lika mycket som sju.
eller
Tre plus fyra är lika mycket som sju.
På våning 4 sa vi så här:
1+6=7
Ett adderat med sex är lika mycket som sju.
eller
Ett plus sex är lika mycket som sju.
(Vi försöker att använda ordet addera men ibland kan det vara svårt att komma ihåg och då får man säga plus.)
Så här såg husen ut när vi var färdiga. De som ville skriva mattespråket själva fick göra det annars skrev vi pedagoger det barnen sa.
Tillsammans klarade vi målet för lektionen!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar